El perfil del visitant d’Osona el 2019
Un any més es publica el perfil del turista a la comarca de l’any 2019, unes dades força similars a les de l’any anterior. Per tant, es podrien considerar com a consolidats tant el turisme de proximitat com el turisme de natura a la comarca.
El perfil general del turista que visiten Osona, es situa majoritàriament en un turista d’oci entre 35 i 45 anys que viatgen en parella, un 41,1%, o en família, un 28,8%. En línies generals es tracta d’un turista de proximitat, de nacionalitat Espanyola en un 87,9% dels casos. El turista és majoritàriament Català, que arriba de l’Àrea Metropolitana de Barcelona el 41,8%, de la capital el 27,7% i de la resta de Catalunya el 12,2%. Pel que fa al turisme internacional un 2,2% provenen de França, un 1,2% del Regne Unit i Argentina i un 0,9% de Dinamarca.
En quan a la planificació del viatge, com és evident, continua la tendència a la digitalització. El 43% dels turistes planifica la seva visita a Osona per internet, sobretot directament a les webs de les empreses i allotjaments un 37,7%, o amb portals com Booking el 31% o Google el 19,1%. Les referències de familiars, coneguts i amics són també eines de planificació molt utilitzades (22%). En relació a l’antelació de la reserva, es comença a implementar el “last minute” ja que el 6,2% fa la reserva el mateix dia, el 18,3% la darrera setmana, el 9,3% quinze dies abans i el 14,5% el darrer mes.
En relació a l’estada, els turistes pernocten de mitjana 3,4 nits a la comarca. El 54,9% de les estades tenen lloc en hotels, el 20,5% en càmpings, el 12% en turisme rural i el 6,6% en hostals i albergs. Cal tenir consciència de que es tracta d’una variable molt condicionada per la selecció dels punts d’enquestació.
El mitjà de transport per defecte dels visitants a la comarca és el cotxe, en un 83,7% i despunta les autocaravanes en un 2,7%. Segons aquestes dades, la despesa global del turista que visita la comarca és de 229€, dels quals n’inverteix 104,1€ en l’allotjament, es gasta 67,6€ en productes i serveis a la comarca durant l’estada i 57,3€ en el transport d’anada i tornada.
La fidelització de turistes es manté en bons números, ja que el 52,2% visita Osona després de haver-ho fet ja altres vegades. El 85% dels visitants escull aquesta comarca per motius d’oci i un cop a la comarca el 88,1% passeja i es relaxa, el 77% degusta gastronomia local i va de restaurants, el 54,1% visita espais naturals, el 43,4% practica activitats a l’aire lliure i el 39,6% realitza visites culturals.
La nota de valoració global del turista que visita Osona és del 8,9 sobre 10. Els aspectes més ben valorats de la comarca segueixen sent l’entorn natural (9,5 sobre 10), la seguretat ciutadana (9,3 sobre 10), el soroll (9,1 sobre 10) i el caràcter i amabilitat de la gent (9 sobre 10). En quant als valors més baixos, continuen sent el transport públic (6 sobre 10), la connexió a internet i com a novetat l’accessibilitat (7,4 sobre 10).
Aquest treball ha estat realitzat per LABTurisme, impulsat per la Diputació de Barcelona i Turisme de Barcelona, amb la col·laboració d’Osona Turisme basant-se en una mostra de 625 enquestes a turistes repartides en 24 punts (41,7% hotels, 37,5% turisme rural, 16,7% punts d’interès turístic i 4,1% càmpings entre els mesos de Febrer a Desembre del 2019 amb un marge d’error mostral de d’un -5,8%.