skip to Main Content

Indicadors · Osona Lab Turisme

El coneixement dels indicadors turístics de la nostra demarcació és una de les principals eines que comptem per conèixer com actua la nostra destinació, n’obtenim informació real i clara de la situació del sector a casa nostra, de les conseqüències dels projectes implantats i de les circumstàncies que afecten la societat global.

       

Segons les dades del Tourism Data System, durant el mes de setembre de 2025,  les arribades han augmentat en els hotels (+ 17,4%) i en els allotjaments de turisme rural (101,4%), respecte l’any anterior, mentre que han disminuït en els càmpings.

Pel que fa a les pernoctacions durant el mes de setembre, l’augment més destacat, s’ha donat també als hotels, amb 2.082 pernoctacions més en comparació al 2024 (+5,6%). 

Finalment, la taxa d’ocupació durant el setembre, ha disminuït lleugerament en els càmpings, però ha augmentat en els allotjaments de turisme rural (+ 5,2 punts percentuals) respecte el 2024. L’augment més destacat ha estat en els hotels (+7,1 punts percentuals) , respecte l’any anterior.

OCUPACIÓ SETMANA SANTA 2025 A OSONA

Segons les dades del Tourism Data System, col·laborador del Lab Turisme de la Diputació de Barcelona, s’observa que l’ocupació en el període de Setmana Santa ha disminuït en els càmpings i els apartaments, però en canvi, ha augmentat en els hotels i el turisme rural, essent aquest últim l’augment més significatiu (+14 punts percentuals). Pel que fa a les pernoctacions, també destaca el turisme rural amb un total de 9.458 pernoctacions al període de Setmana Santa 2025, que suposa un augment del 34,4% respecte el 2024.

PERFIL DEL TURISTA A OSONA 2024

Anàlisi creada a partir de l’Informe Anual de l’Activitat Turística a la comarca d’Osona 2024, elaborat per el Lab Turisme de la Diputació de Barcelona

PROCEDÈNCIA DEL TURISTA

       

S’observa que segons el nombre de viatgers, els turistes tan domèstics com estrangers, han disminuït durant el 2024 respecte el 2023. Segons el nombre de pernoctacions en canvi, els turistes estrangers han augmentat lleugerament durant el 2024 (+3,4%).

Pel que fa al pes per la procedència del turista, segons els viatgers, a Osona predomina clarament el turista domèstic (80,6%), mentre que l’estranger representa un 19,4%. A l’Entorn de Barcelona també predomina el turista domèstic però amb una representació molt més igualada envers l’estranger, 56,4% i 43,6% respectivament. Segons les pernoctacions, s’estableix un patró  similar, a Osona predomina molt més el turista domèstic (78,1%), mentre que a l’Entorn de Barcelona, els percentatges són més equilibrats un 52,9% el turista domèstic, i un 47,1% el turista estranger.

     

Es pot observar que el turista domèstic que visita Osona, prové majoritàriament de Catalunya (436.630 visitants), seguit per la Comunitat de Madrid, amb una gran diferència (14.259 visitants). Pel que fa al turista estranger, prové principalment de França (38.630 visitants), seguit d’Alemanya (18.700 visitants) i Països Baixos (15.012 visitants).

En les pernoctacions segons la procedència del turista, s’observa que tan el turista domèstic com l’estranger, augmenta molt lleugerament l’estada mitjans (nits), un 0,1 i 0,2 respectivament.

PERFIL DEL TURISTA

     

S’observa que la mitjana d’edat del perfil del visitant a Osona, augmenta lleugerament el 2024 en comparació al 2023 (+2,5 anys de mitjana). Pel que fa al sexe es manté que hi ha més homes que dones que visiten la comarca, augmentant un 6,2 punts percentuals el 2024 en relació al 2023.

El motiu principal de la visita a Osona, és l’oci, però el 2024 disminueix lleugerament en relació al 2023 (-5,8 punts percentuals). En canvi, els visitants que venen a la comarca per motius professionals o personals, augmenten durant el 2024, un 3,5 i un 2,7 punts percentuals respectivament, en relació a 2o23.

Pel que fa als acompanyants durant la visita, tan el 2023 com el 2024, predomina el perfil de les famílies, seguit de les parelles, però el 2024, les famílies, tot i ser el perfil d’acompanyants més comú, disiminueix (-10 punts percentuals), i les parelles que continuen sent el segon perfil d’acompayants més comú, guanya més pes (+7,1 punts percentuals). La mitjana del número d’acompanyants, tan sols disminueix un 0,1% el 2024, en relació a l’any anterior.

   

El principal mitjà de transport per arribar a Osona és el vehicle propi, però el 2024, tot i que continua sent el prinicipal mitjà de transport, disminueix 14,8 punts percentuals. Les autocaravanes en canvi, són el segon mitjà de transport més utilitzat tan el 2023, com el 2024, però en aquest darrer any, augmenta 8,7 punts percentuals. 

Pel que fa a la contractació del transport i l’allotjament, el més habitual és fer-ho tot per compte propi, tot i que el 2024 es redueix aquesta opció, 12,4 punts percentuals. Cal destacar també un augment significatiu el 2024 (+13,2 punts percentuals), respecte el 2023, dels altres mètodes de contractació.

Finalment, respecte a les visites als municipis en els darrers 10 anys, el 2024, les visites per primera vegada a la comarca (47,2%), augmenten 8 punts percentuals, en comparació al 2023 (39,2%). En canvi la 2a, 3a i 4a visita als municipis, disminueixen el 2024, tot i que la 4a visita es manté com la segona tipologia de visita que més es repeteix als municipis un 36,3% el 2024. El percentatge global de repeticions disminueix 8 punts percentuals el 2024.

DESPESA REALITZADA PEL TURISTA

   

S’observa que el 2023, en la despesa total del viatge per persona, amb el que es gasta més diners és amb l’allotjament, seguit de la despesa en estada i en tercer lloc el transport. El 2024 es manté aquesta classificació però hi ha més despesa en cadascuna de les partides, augmentant un 18,9% la despesa total. L’allotjament és la partida que té més pes, tot i que el 2024 disminueix lleugerament (- 3,2 punts percentuals). La partida del transport continua sent la segona partida amb més pes, però el 2024 augmenta lleugerament (+ 3,4 punts percentuals). La despesa en estada es manté com la 3a partida que té més pes, amb valors molt similars.

Pel que fa a la despesa durant l’estada per persona i nit, el menjar i la beguda són la partida on es gasta més, i el 2024 augmenta 6,2 punts percentuals respecte el 2023. El 2024, augmenta un 32,1% la despesa total, establint-se en 40,9€ per persona i nit. El menjar i la beguda són la partida que té més pes, tot i que disminueix lleugerament el 2024 (- 5 punts percentuals). Destaca l’augment en el pes de la partida de les compres, que passa a ser la segona partida que té més pes el 2024, 15,9%, que suposa un augment de 6,6 punts percentuals.

INFORME 

L’informe del Perfil del turista és fruit dels resultats de l’Enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes i mostra el perfil típic del turista, edat, estudis, tipologia del grup amb el  que viatja, els motius, mitjà de transport, despesa, motivacions, etc.

Acontinuació podeu veure els informes anuals del perfil del turista d’Osona i de la resta de la Destinació de Barcelona, a partir de l’any 2022 aquests resultats es mostren a l’interactiu anual del TDS, enllaç.

Calendari de vacances i festius dels mercats emissors de l’any 2025 hi trobareu els festius, vacances escolars i volum d’arribades i de reserves dels mercats. Aquest informe dona llum a la identificació d’oportunitats dels clients més adients.
El Calendari de vacances i festius dels mercats emissors 2024 detalla els festius, vacances escolars i volum d’arribades i de reserves de cada mercat amb el volum total dels viatges d’aquests mercats quan viatgen a Europa. Aquesta informació facilita la identificació d’oportunitats de captació de clients en el marc temporal més adient.

L’informe dels mercats emisors ens mostra les connectivitats, calendaris de vacances i reserves dels mercat de d’origen amb més pes a la nostra destinació, aquest n’és l’informe de l’any 2023.

OPINIÓ CIUTADANA SOBRE EL TURISME 2025

   

Segons l’informe de l’opinió ciutadana sobre el turisme a la regió de Barcelona Setembre 2025, elaborat pel Lab Turisme de la Diputació de Barcelona s’observa que:

A Osona es considera que el turisme representa el 4rt sector que aporta més valor a la comarca (1,3%).

En la qüestió S’ha de continuar fomentant el turisme, un 39,1% dels enquestats està en desacord amb aquesta pregunta, però en canvi un 35,7% sí que hi està d’acord, o molt d’acord (12,6%). D’aquesta manera, en la suma d’opinions positives (molt d’acord i d’acord) i en la d’opinions negatives (molt desacord i desacord), predomina una resposta positiva a aquesta qüestió (48,3%).

En la qüestió La meva comarca hauria d’atreure més turistes, un 44,2% dels enquestats està en desacord amb aquesta pregunta, però un 33,7% sí que hi està d’acord. En la suma d’opinions positives enfront de les opinions en negatives, predomina amb un 54% les opinions negatives envers aquesta qüestió.

En la qüestió El turisme limita les activitats i l’espai públic de la gent que viu aquí, gairebé la meitat dels enquestats hi està d’acord (47,7%), enfront un 24,9% que hi està en desacord. Per tant, en la suma d’opinions (molt d’acord i d’acord) i les opinions (molt desacord i desacord), predominen les opinions que estan d’acord amb aquesta afirmació (57,7%).

Finalment, en la qüestió S’està arribant al límit de la capacitat per poder absorbir el turisme a la meva comarca, la opinió que predomina és està en desacord amb aquesta pregunta (44,2%), tot i que hi ha un 27% dels enquestats que hi està d’acord. En la suma d’opinions però predomina l’opinió negativa (molt desacord i desacord) envers aquesta qüestió (58,9%).

INFORME 

VALORACIÓ DE L’ESTADA A OSONA 2024

Segons el rànking de valoracions de l’interactiu anual de Lab Turisme, Osona obté una puntuació global de 8,7 sobre 10. El més ven valorat és l’entorn natural amb 9,1 punts sobre 10, seguit de la seguretat personal i el caràcter de la gent empatats a 8,9 punts. La majoria de categories són valorades sobre els 8 punts, i el transport públic és el que obté la puntuació més baixa amb 6,1 punts.

REPUTACIÓ TURÍSTICA ONLINE OSONA 2023

Aquest estudi ens permet establir un seguiment evolutiu dels principals indicadors de reputació a través de les puntuacions publicades pels usuaris en les principals plataformes online de turisme.

Monitor de reputació turística online (iRON®) – Destinació Barcelona

Recull les dades d’una mostra de gairebé 9 milions d’opinions de més de 38.000 recursos de les tres àrees geogràfiques d’anàlisi habituals de l’OTB (Barcelona ciutat, Barcelona regió i Destinació Barcelona), compara els resultats obtinguts el 2018 (últim any d’anàlisi de les tres àrees) amb el 2023.

Enllaç

Monitor de reputació turística online de la comarca d’Osona, 2023

Aquest estudi anual ens mostra l’evolució dels principals indicadors de reputació turística d’Osona, a través de l’anàlisi de la valoració i puntuacions publicades pels usuaris dins de les principals plataformes online de turisme sobre els allotjaments, restaurants i atractius turístics.

Estudi

Monitor de reputació turística online de la Regió de Barcelona, 2023

L’estudi ens permet establir un seguiment evolutiu dels principals indicadors de reputació iniciats l’any 2015, a través de l’anàlisi de la valoració i puntuacions publicades pels usuaris dins d’una selecció de les principals plataformes online de turisme sobre els allotjaments, restaurants i atractius turístics de la nostra destinació.

Estudi

Presència i la valoració a Internet d’establiments de turisme rural i càmpings de la Regió de Barcelona

Anàlisi de LabTurisme, Diputació de Barcelona, sobre la presència dels establiments de turisme rural i càmpings de la demarcació de Barcelona a internet i la seva valoració i reputació dels clients, dades sobre els mercats emisors, tipus de client i persepció dels establiments sobre les dades de l’any 2021

Estudi

INFORME ANUAL DE L’ACTIVITAT TURÍSTICA A OSONA 2024

OFERTA D’ALLOTJAMENT

         

Segons l’informe anual de l’activitat turística a la comarca d’Osona 2024, elaborat pel Lab Turisme de la Diputació de Barcelona s’observa que:

En l’oferta de places segons la tipologia d’allotjament es manté de manera bastant similar entre el 2023 i el 2024, l’augment més destacat és en els albergs, on l’oferta augmenta un 53,6% respecte el 2023.

Pel que fa al pes de cada tipoloiga d’allotjament segons els establiments, els habitatges d’ús turístic tenen el major pes a la comarca (58%), seguits dels allotjaments de turisme rural (29%). En canvi, si s’observa segons les places, els càmpings tenen el major pes (38%), seguit dels establiments hotelers (24%).

Finalment, el pes total que tenen els allotjaments d’Osona segons el nombre d’establiments, respecte a l’entorn de Barcelona, representa un 3,7%, i dins la tipologia d’allotjaments, els de turisme tural són els que tenen més pes (20,9%). Segons el nombre de places, els allotjament d’Osona respecte a l’entorn de Barcelona, representa un 4,4%, essent novament els allotjaments de turisme rural els que tenen el major pes (22.9%).

DEMANDA TURÍSTICA

     

S’observa que segons el nombre de viatgers, la demanda en els establiments hotelers i els càmpings, disminueix el 2024 respecte el 2023, però augmenta en els allotjaments de turisme rural (+7,3%). Segons el nombre de pernoctacions es repeteix aquest fet, disminueix la demanda en establiments hotelers i càmping, però augment en allotjaments de turisme rural (+9,8%). 

Si s’observa el pes de cada tipologia d’allotjaments segons els viatgers, els establiments hotelers tenen el major pes (44.8%), seguits de molt aprop pels càmpings (42,4%). Segons les pernocations, s’intercanvien les posicions, i els càmping són els allotjaments que tenen més pes (48%), seguits dels establiments hotelers (38,6%).

INFORME 

TURISME AMB MOTIVACIONS ESPORTIVES A OSONA

INFORME

ACTIVITAT TURÍSTICA ESTIU 2023 A L’ENTORN BARCELONA

L’informe de Balanç de l’activitat turística a l’estiu 2023 a l’Entorn de Barcelona mostra uns resultats no tant optimistes tot i que sí hi ha un increment respecte l’any anterior en el nombre de viatgers i pernoctacions, sobretot en el turisme estranger. Algunes de les conclusions que podem apuntar són:

  • Durant l’estiu 2023 l’oferta oberta ha baixat discretament en tots els tipus d’establiments, respecte el mateix període de l’any anterior.
  • S’ha incrementat durant l’estiu de 2023 el nombre de viatgers i de pernoctacions (mes de juliol a l’agost).
  • El pes que tenia el mercat estranger se segueix recuperant.
  • La temporada d’estiu 2023 ha estat més positiva que la del 2022.

INFORME

ACTIVITAT TURÍSTICA DESTINACIÓ BARCELONA 2022

L’Informe anual de l’activitat turística de la Destinació Barcelona 2022 (dades 2021) és el principal recull anual dels indicadors de turisme a la província i la publicació de referència en l’anàlisi de l’evolució d’aquest sector i les tendències de futur.
Aquest treball es duu a terme des del Laboratori de Turisme (LABturisme) de la Gerència de Serveis de Turisme de la Diputació de Barcelona.

 

RESUM ANUAL DE L’ACTIVITAT TURÍSTICA ENTORN BARCELONA · 2022

L’informe anual ens mostra les dades de l’OFERTA D’ALLOTJAMENT, la DEMANDA TURÍSTICA, la PROCEDÈNCIA DEL TURISTA, el PERFIL DEL TURISTA, la DESPESA REALITZADA PEL TURISTA, els INDICADORS DE RENDIBILITAT, l’ATUR TURÍSTIC i les TENDÈNCIES.

INFORME 2023

PERSPECTIVES D’ACTIVITAT TURÍSTICA A LA DESTINACIÓ DE BARCELONA

L’Observatori de del Turisme de Barcelona elabora l’informe de Perspectives d’activitat del turisme a la nostra demarcació per tal de contextualitzar la connectivitat entre els mercats d’origen i la nostra destinació, el calendari de festius dels turistes, els interessos més importants de la destinació per part dels turistes i la previsió de demanda d’allotjaments.

INFORME 2023

INFORME D’EXPLORACIÓ DE DADES DE TRANSACCIONS BANCÀRIES

Gràcies a les dades extretes dels moviments bancaris dels turistes a la nostra destinació s’elabora aquest informa on es mostra la distribució, la despesa, els sectors de despesa, el nombre i l’origen dels turistes i visitants.

INFORME

ANÀLISI DELS ALLOTJAMENTS NO TRADICIONALS 2025

   

Segons l’anàlisi del allotjaments no tradicionals (aquells que no són establiments hotelers, càmpings i de turisme rural) a la regió de Barcelona, amb dades de 2019-2025, elaborat pel Lab Turisme de la Diputació de Barcelona s’observa que:

Segons les propietats d’allotjaments no tradicionals, Osona representa un 2,4% en el conjunt de la Regió de Barcelona. Del 2019 fins el 2024, les propietats disminueixen un 30,1%. Segons les places d’allotjament no tradicional, Osona representa un 3,8% en el conjunt de la Regió de Barcelona. Del 2019 fins el 2024, les places disminueixen un 44,1%.

En canvi la demanda mínima durant aquest període (2019-2024) augmenta un 22%, i la demanda màxima també augmenta un 9,9%.

En la mitjana anual de l’oferta dels allotjaments no tradicionals, si s’observa segons les propietats, es pot veure que des del 2019 hi ha hagut una tendència a la baixa, amb un petit repunt el 2021 després de la Covid-19, fins a arribar a 240 propietats el 2025, 133 propietats menys que el 2019 (- 35,6%). Segons les places, per tant, s’observa la mateixa tendència amb 2.079 places el 2025, 2.107 places menys que el 2019 (-50,3%).

   

Pel que fa a l’oferta mensual mitjana d’allotjaments no tradicionals, es pot observar que el 2019 hi havia entre 415 i 300 propietats actives aproximadament, que suposaven unes 4.500 – 3.400 places. L’any següent degut a la Covid-19 va disminuir considerablement la xifra al voltant de les 280 propietats actives i unes 2.800 – 3.000 places. Tot i que el 2021, hi va haver un petit repunt, ja no es va tornar a les xifres del 2019, i el 2022 va seguir disminuint amb 300 – 280 propietats actives que suposaven unes 3.000 – 2.500 places. A partir del 2023, continua aquesta tendència a la baixa fins el 2025 on hi ha unes 250 propietats actives, que suposen unes 2.100-2.300 places, uns valors que s’allunyen molt dels del 2019, i que representen una disminució del 40,9% i 54,2% respectivament.

Finalment, respecte a la demanda mensual mitjana d’allotjaments no tradicionals, s’observa un patró estacional durant els mesos d’estiu, sobretot juliol i agost, amb percentatges al voltant del 60%, arribant al 64% l’agost de 2024. Amb el pas dels anys, la primavera ha anat guanyant pes, amb valors al voltant del 40% d’ocupació, arribant al 42% el maig de 2024 i a l’abril de 2025. A la tardor i a l’hivern s’observen ocupacions més modestes, entre el 30% i 40% d’ocupació, amb repunts al mes de desembre que s’acosten més al 50% en els darrers anys. A partir del 2021, s’observa una millora progressiva respecte els percentatges d’ocupació anteriors a la pandèmia.

INFORME 

VISITANTS ALS ATRACTIUS TURÍSTICS D’OSONA 2023

INFORME

Segons l’Informe de Visitants als Atractius Turístics a la Regió de Barcelona 2023 de LAB Turisme, el qual analitza  17 recursos turístics de la comarca, seleccionats de manera no discriminada, incloent els espais que recullen dades de visitants, s’observa que:

El 2023, destaca el Parc Natural del Montseny per ser el recurs amb més visitants, 131.949 persones, el Museu del Ter, que ha rebut 27.275 visitants i el MEV. Museu d’Art Medieval, amb 20.312.

Pel que fa als augments respecte l’any anterior (2022), els més destacats han estat: el Centre d’Interpretació Camp de les Lloses +54,6% , el MEV. Museu d’Art Medieval +32,2% i la Casa Museu Verdaguer +31,3%. 

Back To Top