El turisme a Osona, una oportunitat que cal gestionar
L’afluència de turistes a la comarca d’Osona és una realitat creixent i un potencial que cal gestionar en base a la sostenibilitat per tal d’obtenir-ne resultats positius a nivell econòmic, cultural, ambiental i social.
Segons una enquesta especifica realitzada pel període de Setmana Santa per part de TDS (Tourism Data System, l’informe d’ocupació d’allotjaments turístics de la Província de Barcelona), dels 199 allotjaments que disposa a la comarca durant la Setmana Santa s’han obert un total de 181 allotjaments, tenint en compte la resposta de l’enquesta per part d’un 15% dels allotjaments. Els resultat global d’ocupació sobre les places ofertades pel període de Setmana Santa del 2 al 4 d’abril ha estat de forma global superior al 57%, destaquen els hotels amb un 67,15% d’ocupació sobre les places ofertades i els càmpings amb un 62,93% d’ocupació sobre les places ofertades.
Tenint en compte un sondeig realitzat per part d’Osona Turisme, per part dels restaurants, les sensacions també són positives, tot i que s’evidencia les diferències territorials en l’afluència de visitants. En relació als recursos turístics de la comarca es detecta la concentració de turistes en llocs molt concrets i definits, mentre que les massificacions o l’augment de turistes no va ser detectable amb altres zones de la comarca.
Des d’Osona Turisme es fa la reflexió i es treballa per tal de desestacionalitzar i deslocalitzar. Cal portar a terme iniciatives que espongin l’afluència de turistes, per tal de que no es centrin en dates assenyalades com ponts i festius, amb ofertes altres caps de setmana. Una de les altres accions a portar a terme és la de potenciar municipis i recursos menys visitats i amb potencial turístic. De totes maneres, es percep un turista poc disposat a utilitzar serveis organitzats que suposin un cost extra a la seva visita, valorant poc el valor afegit del guiatge o del manteniment del medi ambient.
Aquesta valoració ratifica la clara aposta d’Osona Turisme des de fa uns anys per la sostenibilitat i el turisme responsable. Donant suport tant a les empreses turístiques com a municipis amb assessoraments per problemàtiques o necessitats concretes, el compromís per la sostenibilitat Biosphere, el Calendari de rutes guiades, la campanya cuidem Osona o la participació amb la CETS (Carta Europea de Turisme Sostenible), així com el suport a iniciatives supramunicipals com el desplegament d’informadors ambientals al Collsacabra durant la Setmana Santa.