skip to Main Content

PR C-43 - Sender de Tona

Tona és el municipi que dóna l’entrada a Osona per la part més meridional, i és on comença i acaba aquest sender gestionat pel Centre Excursionista de Tona. Gaudirem d’una bonica passejada pels seus carrers plens de balnearis, hotels i torres d’estiueig. Més enllà del poble de Tona, el PR-C43 també permet descobrir indrets d’algun dels municipis veïns, així com un gran nombre de masies i de fonts i, no podem passar per alt, un conjunt monumental, majoritàriament romànic, molt atractiu: l’ermita de Sant Miquel de Vilageriu, construïda el segle XII o l’església de Sant Quirze i Santa Julita de Muntanyola, de la qual la primera documentació conservada data de l’any 938, en són dos bons exemples.

El sender travessa els municipis de Tona, Balenyà, Collsuspina i Muntanyola, i té quatre derivacions: l’aqüeducte, Sant Cugat de Gavadons, la creu de la Miranda i el castell de Tona. També val la pena destacar la drecera o variant que hi ha quan arribem a Bellavista, que es desvia del sender passant per Font Joana i tornant a enllaçar amb el sender a l’alçada del Molí del Vendrell.

Punt d’inici i final: Plaça de l’església de Tona.
Distància:
23.4 Km.
Horari: 5h 15 minuts.
Pujada acumulada: 750m
Senyalització: Marques grogues i blanques (PR) i panells informatius.

Track: Descarrega’l

Descripció del recorregut:

0h Plaça de l’església de Tona. Sortirem de la plaça de l’església de Tona, just davant del monument de la sardana. Allà mateix hi trobarem un plafó informatiu del PR-C43. Farem una petita incursió pel nucli urbà i passarem per Ca l’Agnès i, poc després, ens aproparem a la Font del Sorell, que ens quedarà a uns 100m.

0h 30min Ermita de Sant Miquel de Vilageriu. Arribarem a l’ermita per un bosc de pins. A partir d’aquí, anirà canviant el terreny sobre el que caminem: pista, corriol, fins que ens trobem amb el pont que creua la carretera de Vic-Tona-Collsuspina. La creuarem i, una pista de terra amb fort desnivell, ens portarà fins a la masia de Coll d’Arnau.

1h 10min Masia de Coll d’Arnau. Des d’aquí cal destacar la vista que tindrem sobre la plana de Vic i Osona sud. Passarem per la font de Boldrons i per Can Regàs, on a uns 100 metres trobarem una font que es considera el naixement del riu Besós. Un cop a d’alt haurem fet la pujada més dura del sender i un corriol per la zona baga, pel mig del bosc, ens portarà fins al creuament de Sant Cugat de Gavadons.

1h 50min Creuament de Sant Cugat de Gavadons. Ens trobem en el punt més alt del sender a 1028m (per arribar a l’església de Sant Cugat de Gavadons, un edifici romànic que data del segle XII, podem pujar per un corriol durant uns 5 minuts). Seguirem el sender, passant pel mas Subirana, actualment en runes, per l’urbanització de Muntanyola, la masia de Vilavendrell, el torrent de Saborit i la masia Serrarica, fins a trobar la carretera nova de Santa Eulàlia de Muntanyola. De seguida trobarem un trencall que s’enfila pel marge i, per un corriol que ens portarà a la carretera, per arribar fins a l’esglèsia de Sant Quirze de Muntanyola

3h 20min Església de Sant Quirze de Muntanyola. Des d’aquí, la vista sobre el Pirineu i el Cadí és privilegiada. Vorejarem l’església i el cementiri, per tornar, de nou, a una part de l’urbanització de Muntanyola. Combinarem alguns carrers asfaltats amb pista i, en aquest punt, el camí ja ens torna a dirigir cap a Tona, amb el seu castell al fons de la nostra vista i amb el camí que ja descendeix. Passarem per la masia Puigllat, per la masia Bellavista, que a mà dreta haurem deixat una drecera per anar a font Joana, per cal Ros i per la petita casa pairal el Colomer i fins a Múnter. Si volguéssim arribar-nos fins a la Creu de la Miranda, queda a uns 20 minuts de cal Ros.

4h 15min Església de Sant Esteve de Múnter. L’Esglèsia de Sant Esteve de Múnter apareix documentada de l’any 965, a l’entrada hi podem veure un marc barroc de pedra picada. Continuarem per una pista de terra fins a creuar la carretera de Collsuspina. Anirem deixant enrere cases de pagès com Can Comelles (Pla de Tona), el trencall de mas el Vendrell, el Molí del Vendrell o mas Puigbonic. En aquest punt del sender, ja estarem seguint una direcció clara cap a Tona, per finalitzar la nostra excursió. Però abans passarem per l’església de Lourdes.

5h 10min Església de Lourdes. L’església de Lourdes de Tona antigament anomenada ermita de Santa Maria del Barri, amb una primera part construïda el segle XI (l’àbsis, la finestra i el campanar) i modificada la resta el segle XII i XVI. Aquí, si pugéssim uns 10 minuts arribaríem al pla del Castell amb el Castell de Tona i l’església de Sant Andreu, d’arquitectura llombarda, data de la meitat del segle XI. Seguirem caminant, ja per dins de Tona, pel costat de l’escola Vedruna fins a la plaça de l’església.