skip to Main Content

PR C-45 - Sender de la Vall de Ges

Al nord de la comarca d’Osona, hi trobem la Vall del Ges, amb la serra de Bellmunt com una falca entre els cursos fluvials del Ges i del Ter, abans de que aquests es trobin a Torelló.

Amb el seu recorregut, el PR C-45 connecta Torelló, Sant Vicenç de Torelló i Sant Pere de Torelló per camins sovint oblidats. Per a resseguir aquest sender, de prop de sis hores de durada, és aconsellable dedicar-li una jornada sencera.

Cal tenir present que, entre els diferents llocs d’interès, a mig camí, hi trobem el santuari de Bellmunt, on s’hi pot dinar de manera confortable.

Punt d’Inici i final: Torelló, Plaça de la Sardana ( Veïnat de Montserrat ). Aprop de l’estació de la RENFE de Torelló.
Distància: 22,3 Km
Horari: 5h 35min
Pujada acumulada: 950m
Senyalització: Marques grogues i blanques (PR) i panells informatius.

Track: Descarrega’l

Descripció del recorregut:

0h Plaça de la Sardana. Sortirem de la plaça de la Sardana de Torelló cap al carrer Núria i, seguidament, a la dreta, agafarem el carrer de l’Espona. Creuarem el pont sobre la via del tren i anirem a la dreta per l’avinguda Pirineus. Passarem per davant de l’estació de RENFE i seguirem paral•lelament la via del tren fins a remuntar el final del carrer Progrés. A continuació, davallarem fins a tocar la carretera BV 5224, sense entrar-hi i girem a l’esquerra per el camí de Joanet de Pujols.

0h 20min Mas Joanet de Pujols. Agafarem el camí extern a la casa que continua cap al nord, però el deixarem quan a la dreta trobem un corriol que flanqueja el marge d’un camp i que seguint-lo, ens portarà directament, fins al veïnat de Serrallonga. Aquí ja ens trobem al nucli urbà de Sant Vicenç de Torelló i, pel carrer del Toll, ens endinsarem fins al centre del poble.

0h 35min Església de Sant Vicenç. Donarem la volta a l’església per darrere i enfilarem el primer carreró cap a la plaça de l’Ajuntament, seguint per el carrer Major, pel carrer de la Font i sortirem pel carrer Bellmunt. Un cop fora del poble, toparem amb el torrent de l’Anijol, que haurem de creuar i continuar pels marges del torrent del Roger uns 150 metres, fins a traspassar-lo.

0h 55min Cruïlla amb la carretera de mas el Roger. Ens trobem prop del mas la Guàrdia, seguirem a l’esquerra per una via pavimentada que tendeix a baixar i deixarem la carretera quan aquesta s’enclota al capçal d’un petit torrent.

1h 20min Nucli urbà de Sant Pere de Torelló. Creuarem el poble pel carrer Josep Badrena fins a l’església del poble. Marxem per la banda de llevant de l’església per un corriol que ens portarà, de nou, fins a la carretera que haurem de seguir uns metres fins al primer revolt.

1h 50min Capella de Sant Roc. Un cop a la capella de Sant Roc, el camí continua planer a l’esquerra fins el mas el Serrat, on seguirem direcció als feixars que ens acostaran a la muntanya de Bellmunt. Per arribar a Bellmunt ascendirem un corriol que s’enfila amb
molta decisió.

3h 05min Santuari de Bellmunt. El santuari de Bellmunt és el punt més elevat del sender (1.256m), està dedicat a la Mare de Déu i ocupa la part superior de la muntanya, al mateix lloc on hi hagué el castell de Reganyada o Sa Reganyada (Serragranyada). Baixarem pel camí de Vidrà que surt per la banda nord de l’edifici.

3h 20min Coll de Hiera de Massa. En aquest punt, trobarem una cruïlla de camins i deixarem el de Vidrà per girar a l’esquerra pel camí de la pista del bosc de les Fages. A partir d’aquí, tenim tres quarts d’hora d’esplèndida fageda.

4h Les Gargantes. El barranc s’ha pronunciat acceleradament per l’erosió, fins crear una bona timba, que també s’anomena el salt de la Bruixa. A continuació, ens trobarem el coll de les Gargantes, també anomenat Collet del Bosc, per la banda de Torell, era pas habitual d’homes del bosc i traginers entre la Vall de Saderra i Vidrà. Baixarem fort pel vessant de migdia, resseguirem les ruïnes del mas de les Valls i seguirem avall entre camps. A la propera cruïlla de camins, anirem a l’esquerra i poc després a la dreta, abans que el camí mori en un camp. A la dreta, un corriol s’enfila per la base d’un estrep de serrat més esclarissat i rocós, que remuntarem, a l’esquerra, sense abandonar el seu llom.

4h 40min Collet occidental de Maronta. Carenejarem seguint la silueta del castell de Torelló que ens queda lluny. El castell de Torelló està situat dalt d’un Puig, es la guaita més avançada de la vall, una torre escapçada és l’únic vestigi apreciable que resta del castell, datat de l’any 821. Un cop al serrat dels tres Batlles, baixarem cap al fons de la clotada direcció mas Vallmajor.

5h 20min Escola Lloriana i poliesportiu de Sant Vicenç. Ja tornem a estar al nucli urbà de Sant Vicenç de Torelló, creuarem la carretera i agafarem el carrer de la Serra, pel que anirem a sortir a la recta que ens porta de tornada a Torelló.

5h 40min Arribada a la Plaça de la Sardana.